Leconfield => Jilleroo or Cowgirl - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Lieke Eijnden - WaarBenJij.nu Leconfield => Jilleroo or Cowgirl - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Lieke Eijnden - WaarBenJij.nu

Leconfield => Jilleroo or Cowgirl

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

30 September 2007 | Australië, Tamworth

Hoihoi,

Ja, daar ben ik weer met een prachtverhaal over mijn ervaringen met de Leconfield cursus in een dorpje dichtbij Tamworth.

Zondag 23 september heb ik moeten haasten om al mijn spullen bij elkaar te pakken en de trein op tijd te halen, want ik moest eerst van Kings Cross (deel van Sydney) naar Central Station(ander deel van Sydney).
Ik was net op tijd om in te stappen in de trein naar Tamworth, dus precies op het nippertje of gewoon goed getimed ;-)

Eenmaal aangekomen in Tamworth, hoefde ik alleen de weg over te steken en daar was het hostel :-)
Het was niet zo geweldig, maja ik had een slaapplaats en ik leerde de andere mensen kennen, die ook de Leconfield cursus gingen doen.


LECONFIELD
Zware dagen gehad: 6uur opstaan en om 18uur klaar zijn met werken.

Dag 1
Maandag werden we om 9uur opgehaald. We hadden zondag al onze kleren moeten wassen, die we meenamen vanwege de "horse flu".
We zijn als eerste naar een tweedehands shop geweest om kleren te kopen. Ik had alleen een paar schoenen met een hak nodig, maar die hadden ze daar niet. Ze hadden wel naaldhakken, maar dat wordt een beetje lastig paardrijden he ;-)
Na het shoppen zijn we naar de "liquor shop" gegaan om inkopen te doen voor de 5 dagen op Leconfield, omdat zij geen alcohol hebben. Dus heb ik maar voor de zekerheid wat fris gekocht voor als ik superveel dorst zou krijgen en voor 's avonds bij het kampvuur!!!
De eerste dag hebben we geleerd hoe we de paarden moeten borstelen en het zadel moeten vastmaken. Daarna zijn we meteen gaan paardrijden :-| en hebben 2,5 uur gereden. Tijdens deze tocht hebben we uitleg gekregen over de flora en fauna (of hoe noem je zoiets ==> local bush explanation).
's Avonds hebben we lekker bij het kampvuur gezeten en een spelletje gedaan om ieders naam beter te leren kennen. Het was leuk en gezellig.

Dag 2
Dinsdag zijn we onze paarden gaan "vangen" en zadelen. We hebben een les gehad over Natural Horsemanship. De manier waarop Tim Skerrett omgaat met paarden is echt bizar. De paarden "luisteren" ontzettend goed naar hem. Het lijkt een fluitje van een cent als je hem bezig ziet, maar in werkelijkheid is het erg moeilijk.
Vandaag hebben we geleerd hoe een hoef van een paard verwisseld moet worden en wanneer. Verder hebben we nog een les "whip cracking en lassoeing" gehad. Ik vond dit super leuk, want dan doe je weer iets met je handen en daar ben ik goed in 8).
In de ochtend hebben we verder nog op onze paarden schapen "gevangen" en in hun hok/wei gedreven. Dit was lol, want we mochten schreeuwen en roepen wat we wilden, zodat de schapen bij elkaar bleven en de richting oplopen waar wij wilden. :-)
's Middags hebben we een race gehouden. Dit was om te zien hoe iedereen met hun paard omging en welke richting opstuurden. Ik vond het helemaal geweldig!!! Dit was mijn tweede dag pas op een paard, maar het was superleuk.
Verder heeft Tim en Max ons uitleg gegeven over de gezondheid van een schaap etc.
In de avond zijn we naar een schuur dichtbij gegaan om te leren schaapscheren. Dit is echt moeilijk, want de trilling van het "scheerapparaat" voel je in je hele arm.
Als laatste heeft Max een schaap geslacht. Degene die het wilde zien, konden meekomen en de rest kon bij het kampvuur blijven. Natuurlijk ben ik meegegaan :-)
Het is ongeveel hetzelfde idee als dat je een kip slacht, want als een schaap dood is dan trekken zijn spieren samen en heeft ie nog nastuipen ofzoiets. Echt raar om te zien.

Dag 3
Woensdagochtend is Max bezig geweest om het schaap in stukken te snijden, zodat we de komende dagen daarvan kunnen eten ;-)
We konden meehelpen, maar dat was alleen het vet van het vlees afhalen en daar heb ik thuis al een hekel aan, dus hier heb ik het ook niet gedaan ;-)
Later in de ochtend hebben we een les gehad in Natural Horsemanship. Dit was erg leuk om te doen. Er zijn namelijk 7 spellen, die je met je paard kunt spelen.
In de middag hebben we "pasture improvement" toegepast (= onkruid sprayen) en we hebben geleerd hoe je een hekwerk bouwt.

Dag 4
Donderdag hebben we onze paarden moeten "vangen" en zadelen. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de koeien om hen op te sluiten in een weide. We hebben een les gehad in de verschillende soorten koeien en de gezondheid/levensfasen. Toen hebben we een picknick gehad naast de weide. Dit was erg gezellig, want de zon scheen en de wind waaide (dus was prettig temperatuurtje).
Na de lunch hebben we een "lassoeing competition" gehouden. Er waren drie ronden:
1. Vanaf 3 meter een kalf vangen (3 kansen)
2. Vanaf 5 meter een kalf vangen (2 kansen)
3. Een rennend kalf vangen (1 kans)

En jawel hoor, Lieke doet dat even :-)
Ik had alle drie de ronden doorstaan en was de kampioen!!! :-) 8)

Na het lasso werpen hebben we nog geworsteld met kalven en gezien hoe een kalf wordt gecastreerd, gebrandmerkt en gemerkt.
Het worstelen was superleuk om te doen, maar ook wel moeilijk. Een kalf heeft best veel kracht namelijk!!!
Ik vond het maar raar en zielig om te zien hoe een kalf gecastreerd wordt. Ik vroeg of hij er iets van voelt en het kalf voelt dit erg goed, dus ik heb wel een beetje medelijden met dat dier. :-(

Dag 5
Vrijdag hebben we een les gehad in het onderhouden van het zadel oftewel het leren zadel helemaal insmeren met olie.
Daarna hebben we onze paarden gevangen en gezadeld.
Verder konden we nog met de paarden in een meertje gaan zwemmen, maar ik wilde dat niet. Ik voelde me daar niet echt prettig bij, alhoewel het er wel superleuk uitzag. Helaas had ik ook mijn bikini niet bij, want we mochten niet zoveel meenemen.
Na het zwemmen met de paarden hebben we voor de laatste keer de 7 spellen toegepast en een race gehouden. Dit was erg leuk om te doen :-)
In de middag heb ik geleerd hoe je een paard zover krijgt dat hij een "trott" en "canter" doet. Een "trott" is dat je langzaam omhoog komt van je zadel met een ritme (1,2) en een "canter" is dat je paard sneller gaat, maar niet zo snel als in galop.

De 7 spellen:
1. Friendly game (constant pressure + comfort)
2. Porkypine (4 phases: hair, skin, muscle, bone)
3. Drive (5 directions)
4. Jojo (touw omlaag-omhoog)
5. Circle (om eigen lichaam "heendraaien")
6. Squeeze (knijpen)
7. Sidewards (links/rechts zijwaarts)


Alles bij elkaar heb ik een leuke week gehad. De accomodatie, het eten, de ligging etc. was supergoed!!! Ik zou iedereen deze cursus aanraden. :-)

Vrijdag zijn we teruggegaan naar het hostel, waar ze niet gerekend hadden op 20 mensen. Ik heb daarom in de tv-kamer moeten slapen op een matras. Gelukkig heb ik daar niet voor hoeven te betalen :-) want ik heb geen oog dichtgedaan :-(

Vrijdagavond zijn we nog met z'n allen uit eten gegaan in een restaurantje in Tamworth; dit was supergezellig en we hebben afscheid genomen van het personeel van Leconfield. Helaas ook van Max; jeetje, dat was een lekkerding!!!

Zaterdag heb ik nog geshopt met Elisabeth (meidje uit Oostenrijk). Ik moetst mijn ticket voor de trein naar Sydney nog regelen; dit was best nog een zware opgave, want ik heb moeten bellen en had de laatste beschikbare plaats nog in de trein :-)
Joan (personeel Leconfield, meidje uit New Zealand) heeft haar tattoo op haar rug laten zetten (groot, maar wel mooi en origineel). Toen Elisabeth dat zag, wilde ze haar eigen tattoo overnieuw laten zetten, want hij was vervaagd. Dus ik heb ongeveer 2uur bij de tattooshop gezeten. :-|
Tja, ik was nog aan het twijfelen, maar uiteindelijk heb ik er geen genomen :-P. Dus mam, pap, tim en vrienden: WEES GERUST!

Maargoed, op zondagochtend ben ik dus gelukkig met de trein teruggegaan naar Sydney (hostel Dlux).

Het was een leuke week, maar erg vermoeiend en met weinig slaap!!!

Nu hopen dat ik deze week wat kan werken in Sydney, maar ik kan dinsdag pas naar het Jobcenter omdat morgen een feestdag is in Australie (geen idee welke, magoed).

Jullie horen weer snel iets van mij ;-)


Kus (K),

Lieke 8)


P.S. Ik ben 26 jaar oud geschat(omdat ik zo volwassen overkwam).
Moet ik dat als compliment of als belediging beschouwen?

  • 30 September 2007 - 20:35

    Cathrien De Win:

    Blits hoor jij als cowgirl, ik begin helemaal jaloers te worden. Ik vind het wel erg knap dat je al die uitdagingen aangaat. Super!!!!!!!!!! Geniet van al die dingen diew je meemaakt en mee kunt maken. Hartelijke groeten cathrien

  • 01 Oktober 2007 - 01:59

    Chloe:

    Lieke je weet hoe een paardengek ik ben. Dus ik ben echt jaloers op je nu. Veel plezier daar en tot binnenkort

  • 01 Oktober 2007 - 07:15

    Yvonne:

    Wat stoer zeg, die afgelopen week. Het zal wel flink werken geweest zijn als ik dit allemaal zo lees.Gave dingen die je zo kan leren van een andere cultuur. Dat je ook zo goed met die paarden overweg kon. Ik heb een keer op een paard gezeten...galop en hop via de voorkant er weer af!!!
    Lieke erg leuk jou weg zo te volgen door Australië. Op naar het volgende avontuur.
    Veel groeten, Yvonne

  • 01 Oktober 2007 - 13:27

    Elly :

    Wat gaaf die leuke avonturen. De laatste keer van mij op een paard was dit voorjaar en bijna een week lang hevige spierpijn. Wat ik me afvroeg is klopt die leeftijd niet dan ?????? hahha
    groetjes en tot lees'
    Elly

  • 02 Oktober 2007 - 20:30

    Connie:

    He Lieke, goed bezig meid zou ik zo zeggen na het lezen van jouw ervarigen!
    Wens je nog veel meer plezier en ben al benieuwd naar het vervolg. Groetjes

  • 04 Oktober 2007 - 17:54

    Lyd:

    hey meis!

    Tjee diehard Lieke daar! Al aan een carriere als cowgirl-boerin gedacht? ;)

    Echt te gek die cursus! Hopelijk heb je hier wel foto's van kunnen nemen?!

    Succes met je jobs! Ben wel benieuwd wat je weet te scoren

    Zaterdag naar Amerika voor 3 weken, heb ik straks ook wat avonturen terug te vertellen :)

    Liefs Lyd

  • 06 Oktober 2007 - 15:04

    Fleur:

    Hee,:D Lieke Hoe is het daar..?
    Al al die leuke verhalen te zien wel..
    Nou we gaan vandaag bij opi en omi slapen en mee kaarten.. Ik hoop dat je het nog heeel leuk gaat hebben daar en ik plaats nog wel eens een keer een reactie op je site..
    Oma zei ook dat je een baantje had gevonden ,,, Nou geweldig zou ik zegge.. Heel veel xxjes Fleur

  • 08 Oktober 2007 - 12:18

    Ineke:

    hee liek

    klinkt echt iets voor jou, heb jij eigenlijk ooit van tevoren op een paard gezeten? Volgens mij niet he? Nou iig veel succes met werken en je duikcursus en interessante mensen ontmoeten. Misschien moet ik ook maar eens flink wat geld gaan verdienen om een paar maanden weg te gaan. Het klinkt super.

    x
    ineke

  • 08 Oktober 2007 - 20:32

    Lex:

    Proficiat met jullie mam! Nou ja, over anderhalf uur ongeveer dan. Ik neem aan dat je André en Lieseth bij thuiskomst ook wilt verrassen met een grote, mooie en originele tattoo. Een didgeridoo bijvoorbeeld (met geluid, bij voorkeur). En anders zijn er nog wel wat aborigines te vinden die er een sport van maken zich (en ieder die dat wenst) van boven tot onder te bekleden met stalen pennen en ringen.

    Het klinkt alsof je het goed hebt daar. Hou dat vol, zou ik zeggen. Kortom: geniet!

  • 09 Oktober 2007 - 18:51

    Joyce:

    Hey liekske, heb je site eens even gelezen. Geweldig hoor, zo te lezen ben je echt aan het genieten. Echt super leuk voor je, 't klinkt ook allemaal hartstikke mooi/ leuk!
    Geniet ervan en als je terug bent gaan we weer eens choco-fonduen ;-) (niet te veel natuurlijk) om bij te kletsen!
    x Joyce

  • 10 Oktober 2007 - 20:42

    Jan En Maya:

    Ha Lieke,
    Eindelijk de site gevonden.Ik had gezocht onder Liekske ipv Lieksku. Inmiddels hebben wij jou berichten gelezen. Kei leuk. Dit moet toch wel een prachtige ervaring zijn. "Lieke op de boerderij". Zie de geschatte leeftijd maar als een compliment. Ik hoop maar dat je fotocamera het weer doet zodat wij ongetwijfeld kunnen genieten van de mooie foto's. Wij zien uit naar het volgende bericht van jou. Heel veel groeten van Maya en Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Hey people, Nu ik mijn HBO studie Personeel en Arbeid heb afgerond, neem ik de kans om meer van de wereld te zien. Ik vertrek vanuit Nederland naar Australië, waar ik in Sydney land. Van daaruit ga ik vanuit het zuiden naar het noordoosten verder reizen. Na Australië wil ik misschien nog naar Nieuw-Zeeland, Indonesië en Thailand. Dus ik heb plannen zat!!! Groetjes, Lieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 26233

Voorgaande reizen:

12 September 2007 - 14 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: