Indonesia - Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieke Eijnden - WaarBenJij.nu Indonesia - Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieke Eijnden - WaarBenJij.nu

Indonesia - Bali

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

12 Maart 2008 | Singapore, Singapore

hoihoi,
Eindelijk kan ik mijn laatste stukje schrijven over hoe het in Bali bevallen is ;-).

Mijn losmen(=soort pension) was erg goedkoop; ongeveer 2 euro per nacht. Maar dan had ik ook alleen maar een bed en badkamertje. Het is alles wat je nodig hebt, maar ik heb 1 keer gehad dat ik niet durfde te gaan douchen. Ja, nu komt het:
ik was er klaar voor om mijn koude douche te pakken (zonder een hartaanval te krijgen), maar toen ik de badkamerdeur dicht deed stond ik voor een verrassing: KAKKERLAKKEN. Het was rondweg smerig; zo'n 20 kakkerlakken :o( zaten op mijn deur, dus toen besloot ik om maar een keertje niet te douchen. Een paar dagen later durfde ik het weer te wagen. Gelukkig, de kakkerlakken waren weg :-)

Natuurlijk wilde ik ook op Bali wat van de cultuur en natuur meemaken, waardoor ik totaal 6 excursies geboekt heb voor een redelijk prijsje (tja, je moet wel onderhandelen, anders ben je zo blut!!!).
De excursie waren:
- Volcano trip;
- Bounty Cruise naar Lembongan Island;
- Singaraja Tour;
- Uluwatu & Nusa Dua Tour;
- Klungkung (East Bali);
- Negara Tour (West Bali).
Elke ochtend begon de excursie rond 8/half 9 en tussen 17 en 18uur was ik terug.

Op mijn eerste trip kreeg ik gezelschap van een Zuid-Afrikaans stel. Dit zijn erg gezellige mensen en we hebben ook veel gelachen :-). De zaterdag voor hun vertrek zijn we nog samen uit eten geweest en op stap gegaan naar de geruchte discotheek op Kuta. Dit was voor mij de 1e avond dat ik op stap ben gegaan, want alleen(als buitenlands meisje) wordt je erg veel lastig gevallen en soms weten de Balinezen niet van ophouden. Ik heb een keer meegemaakt dat ik aan het genieten was van de zonsondergang op het strand in mijn eentje en er kwam plots een jongen naast me zitten die vanalles wilde weten. In het begin gaf ik nog stille hints dat ik alleen naar de zonsondergang wilde kijken, maar uiteindelijk heb ik 3x letterlijk moeten zeggen dat hij moest oprotten. Wat een gedoe allemaal!!! Ik werd er gewoon moe van :-(

Mijn uitstapje naar de VULKAAN was erg gezellig met mijn Zuid-Afrikaanse vrienden, alleen jammer dat ik de top van de vulkaan niet heb kunnen zien vanwege de mist :-(. Maar onderweg hebben we nog een typische voorstelling van een Indonesische dans en de kunst in Ubud gezien. Ook hebben we het Apenbos bezocht. Ik bewonderde de cultuur van de Balinezen met de apen. De apen proberen voedsel en drinken te stelen én alles wat glimt, zoals sieraden en zonnebrillen. Ik vond het geweldig om ze in het "wild" te zien.

Mijn boottochtje naar LEMBONGAN ISLAND was erg interessant. Het was een relaxte cruiseboot, die heel langzaam naar het eiland vaarde. Op het eiland ben ik gaan snorkelen; hier was het koraal nog niet aangetast, dus het was schitterend om te zien. Ook het ik de dorpstour gedaan, maar er was weinig te zien. Ik had beter relaxt aan het strand kunnen gaan liggen!!! ;-) In het dorpje hebben we gezien hoe ze "seaweed" drogen. Dit wordt verkocht om schoonheidsmiddelen en crèmes te maken. Dit is de nummer 1 inkomsten van het eiland: het drogen van zeewier. Ik heb een super relaxte dag gehad; lekker genieten en niet al te veel hoeven doen:-).

Mijn tour naar SINGARAJA, waar het vulkanische strand ligt was erg bijzonder. We zijn onderweg nog naar de Gitgit waterval geweest. Dit zijn 3 baden, waarbij het bovenste bad héél heet was. Dit stroomde door de watervalfonteintjes in het volgende bad wat kouder was en dan was er nog een derde bad. Dit 3e bad had een fonteintje van 3 meter hoog, wat goed was voor een hoofdmassage. Dit was erg relaxend, rustgevend en ontspannend. Verder heb ik nog de verschillende rijstvelden gezien. Wat zijn die toch mooi!!!

Ik ben naar heel wat tempels geweest in Indonesië, maar de mooiste waren toch wel ULUWATU en TANAH LOT. De Uluwatu stond op een grote rots, waarbij je een schitterend uitzicht had en een geweldige omgeving.
Daarnaast had je bij Tanah Lot een geweldige zonsondergang, want de tempel staat bij vloed onder water en met eb kun je zo naar de tempel lopen. Erg indrukwekkend :|
Wanneer je van watersporten houd, dan is NUSA DUA een geweldige plaats. Je kunt hier snorkelen, duiken, parasailen, jetskiën etc. etc. Je kunt je lol op met de verschillende sporten die er zijn. Ik voelde me niet helemaal fit die dag, dus heb ik niets gedaan. Ik had ook niet zo'n zin hierin. Het was wel lekker om daar over het strand te wandelen en kijken hoe andere mensen zich vermaakten. :-)

Mijn trip naar de BESAKIH TEMPLE (richting Klungkung, het oosten van Bali) was allemaal wat minder!!! Onderweg heb ik wel prachtige rijstvelden gezien en zelfs een slang en vleermuis, die als huisdier en toeristische attractie gevangen werden gehouden. Ik ben hier maar niet mee op de foto gegaan, want dat vond ik dieronvriendelijk en ook niet echt smakelijk.
Toen we aankwamen bij de Besakih Temple wilde ze me oplichten om meer te betalen als entreeprijs. Ze konden van mij de pot op!!! Ik had het helemaal gehad met de oplichterij in Bali. Ik zou hier een verhaal van ongeveer 30min. krijgen, terwijl ik de helft maa gekregen heb. En zo heel bijzonder vond ik de moedertempel van Bali niet; veel "tempelhuizen" bij elkaar. Toen heb ik ook nog een soort van ceremonie bijgewoond, waarbij een priester mij "doopte" en ik MOEST geld geven als offer. Gelukkig had ik niet veel bij me, dus heb ik niet zoveel kunnen geven. Ze dringen je gewoon op om geld te geven aan de opbouw/renovatie van hun moedertempel. Toen mijn gids me wilde terugbrengen, wilde hij fooi hebben. Ik zei dat ik het stuk naar beneden wel zou lopen (ongeveer 1km) en ik had geen geld meer. Hij had het zelf gezien dat ik alles aan de tempel gaf. Toch geloofde hij me niet. Wat een gretig volkje is het toch bij de toeristische plekjes. Vreselijk gewoon!!!

Mijn laatste uitje heb ik aan West-Bali gebracht, naar het Taman Nasional Bali Barat(West Bali National Park) bij NEGARA. Dit vond ik helemaal geweldig!!! Ik heb een wandeling door het "tropische regenwoud" gemaakt van ongeveer 2 á 3 uurtjes. Het was erg interessant met de gids erbij en hij legde de dingen goed uit. Helaas waren mijn batterijen van mijn camera op, dus heb ik weinig foto's kunnen maken :-(.
Maar het was een geweldig uitstapje; misschien wel de beste van alle 6 de excursies op Bali.

Mijn laatste dagen die ik nog had in Bali, wilde ik rustig doorbrengen. Ik ben met een shuttlebus naar Sanur gegaan. Hier was het nog moeilijk om een goedkoop pensionnetje te krijgen, maar uiteindelijk heb ik iets voor ongeveer 4 euro per dag gevonden :-).
SANUR is één van de plaatsen waar ontzettend dure hotels staan. Vandaar dat het ook een erg rustig plaatsje is. Ik heb het lekker relaxt gehad; beetje aan de zee liggen en op een lounge terrasje zitten. Helaas word je óók daar lastig gevallen door de "verkopers". Ik had een geweldige loungebar gevonden met lekkere cocktails waar ik rustig mijn boekje kon lezen. HEERLIJK gewoon! :-D

Op Sanur heb ik NYEPI-dag meegemaakt. De avond voor Nyepi worden alle boze geesten van het eiland weggejaagd door een soort van optocht met allerlei figuren (die omliggende dorpen gemaakt hebben). ERG fascinerend om dit te zien en mee te mogen maken. Dit feestje begint rond 19u en eindigt tegen 23.30u. Helaas had ik nog niet gegeten en alle dure tenten waren alleen nog maar open rond 22.30u, dus ben ik daar maar wat gaan eten op mijn gemakje.
Op Nyepi-dag zelf mag je alleen op eigen terrein verblijven, dus binnen alle muren! Daarom heb ik die dag maar lekker uitgeslapen, 2 boeken gelezen en me een beetje verveeld :-S. Achja, het is maar voor één dag (=7maart). Het enige jammere eraan was dat deze dag mijn laatste dag zou zijn, want 8 maart MOEST ik vertrekken uit Bali (vanwege aflopen visum van max.30dagen). Ik vertrok daarom op 8 maart van Bali naar Kuala Lumpur met het vliegtuig, vanwege een fout van mijn reisorganisatie; zij hadden niet gezegd dat ik maar maximaal 30 dagen in Indonesië kon blijven. :-(

Gelukkig heb ik zelf nog allerlei zaken kunnen regelen om veilig thuis te komen ;-)

Mijn laatste verhaal over Maleisië en Singapore komt er nog aan!!!

Dikke kus en knuffel,
Lieke

  • 28 Juli 2008 - 19:29

    Esther:

    Hey meis,

    Wel een beetje laat berichtje, nu je weer thuis bent, maar wel erg leuk om te horen!!!

    Ik ben erg blij dat je terug bent en dat je heb heel leuk hebt gehad.

    We gaan snel weer op stap.

    Groetjes je nichie Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Hey people, Nu ik mijn HBO studie Personeel en Arbeid heb afgerond, neem ik de kans om meer van de wereld te zien. Ik vertrek vanuit Nederland naar Australië, waar ik in Sydney land. Van daaruit ga ik vanuit het zuiden naar het noordoosten verder reizen. Na Australië wil ik misschien nog naar Nieuw-Zeeland, Indonesië en Thailand. Dus ik heb plannen zat!!! Groetjes, Lieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 26201

Voorgaande reizen:

12 September 2007 - 14 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: