Alice Springs naar Adelaide (in 6 dagen) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Eijnden - WaarBenJij.nu Alice Springs naar Adelaide (in 6 dagen) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Eijnden - WaarBenJij.nu

Alice Springs naar Adelaide (in 6 dagen)

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

30 Oktober 2007 | Australië, Sydney

Hey Mates,

Ik ben vanuit Adelaide per vliegtuig vertrokken naar Alice Springs op dinsdag 23 oktober.
Ik heb een beetje rondgedwaald in Alice Springs. Eerst dacht ik dat ik in Afrika terecht gekomen was, omdat ik alleen maar aboriginals tegenkwam. Die moeten echt eens een douche nemen. Niet te geloven hoe die meuren!!! :-(
Op mijn terugweg van de stad naar mijn hostel zag ik tennisbanen liggen (met tennisschool). Hierdoor ben ik gaan kijken en heb gevraagd of ik ook een balletje kon slaan.
Gelukkig was iemand zo vriendelijk om met mij een half uurtje te gaan rossen. :-) Het was leuk, maar wel wennen (hardcourt/betonnen banen). :-S
Gelukkig was het maar 28 graden, dus het was lekker om te tennissen :-).

DAG 1: Vertrek in Alice Springs.
Woensdag 24 oktober ben ik vertrokken vanuit Alice Springs. Ik had me vergist in de tijd waarop de trip zou starten. Ik dacht namelijk 5.45u, maar het was 4.45u :-|
Gelukkig kwamen ze mij nog wel ophalen :-).
We hadden een lange weg te gaan naar Kings Canyon. Dit was supermooi!!! De bergen en natuur enzo. We hebben gekozen om de lange wandeling te doen (6,5km). Het duurde ongeveer 2,5uur (inclusief de uitleg van Vicki; onze tourguide) voordat we terug waren.
Het eerste deel van de wandeling was het ergste, want het ging steil omhoog. Dus geen goede wandeling voor jou, pa (met je hoogtevrees) ;-)
Daarnaast was het midden op de dag met een temperatuur van 33 graden, dus het was behoorlijk warm om te lopen. :-|
Na deze leuke, warme, afgepeigerde wandeling konden we afkoelen in de bus, omdat we een heel eind moesten rijden naar Yulara (dorpje in buurt van Uluru). Onderweg hebben we nog kamelen en wilde paarden gezien. Gelukkig geen aangereden ;-), dus ik ben nog steeds ongedeerd :-P
Helaas kwamen we net te laat bij de Uluru (=Ayers Rock voor de onbekenden :-P) aan om de zonsondergang te zien. Ergens in de verte hebben we de zonsondergang van de Kata Tjuta kunnen zien.
's Avonds hebben we een super lekkere Barbie gehad. En het douchen was ook wel lekker, na zo'n warme en zware dag :-).
En ik heb voor het eerst in een SWAG (=aussie bedroll) geslapen. Het was superleuk om buiten de slapen en naar de sterren en de maan te kijken. Helaas heb ik maar 3 uurtjes kunnen slapen, omdat ik vooral naar de sterren aan het kijken was. Er waren twee heldere sterren (Alpha en Middle east ofzoiets).


DAG 2: Uluru & Kata Tjuta.
We moesten al om 4uur opstaan voor de zonsopgang. Dus alles inpakken, in de bus stoppen en de swag opruimen (voordat er allerlei wezens inkruipen). Rond 5.30u kwamen we aan bij de Uluru om de verandering in kleur te zien bij zonsopgang(om 6.04u). Om 7.20uur zijn we begonnen aan de wandeling rondom de Uluru, omdat de klim niet open was vanwege de harde wind die waaide. Om 9.00uur moesten we terug zijn, dus we hadden ongeveer 1,5 uur de tijd hiervoor (9,5km). De wandeling was erg indrukwekkend; schitterende rotsformatie door de watervallen, wind etc. ontstaan. Als je ooit in Australie bent, dan moet je zeker gaan kijken naar Uluru (ayers rock).
Voor de lunch zijn we nog bij het Aboriginal Culture Centre geweest. Het was interessant en mooi om te zien. De kunstwerken waren ontzettend duur, maar het was leerzaam en leuk om daar rond te kijken en te lezen over de cultuur van de Aboriginals :-).
Als lunch hadden we wraps :-) jammie!!!
Om 14.00uur zijn we weer op pad gegaan naar Kata Tjuta. Het was alweer zo warm (33 graden). Hierdoor heeft Vicki gekozen voor de korte wandeling van 1 uur. Het was indrukwekkend en mooi om te zien. Stukje geschiedenis:
Lang geleden hoorde de Kata Tjuta bij Uluru, maar door regen, wind etc. zijn ze uit elkaar gedreven. De Kata Tjuta bestaat uit rots met klei ertussen, terwijl Uluru helemaal uit rots bestaat.
Als laatste hebben we de zonsondergang (sunset) gezien met uitzicht op Uluru en in de verte kon je Kata Tjuta ook zien. Het was erg mooi, maar ook toeristisch (ongeveer 300 man stond te kijken naar Uluru bij zonsondergang).
's Avonds heb ik gezellig buiten gezeten met de Ieren, Engelse en Nederlander. We hebben aan de goon (=goedkope wijn) gezeten. Rond 23.30u lag ik in mijn swag.
De maan was erg helder deze nacht en gaf zoveel licht als een normale gloeilamp, waardoor het moeilijk was om te slapen. Het was best raar, want ik dacht de hele tijd: "Doe dat licht eens uit, ik wil slapen". Maar helaas kan dat buiten niet :-(
Door de goon heb ik heerlijk geslapen, helaas maar 4uurtjes maja...
Ik voelde me vandaag niet helemaal lekker (raar gevoel in mijn buik en andere kwalen). Ook ben ik sinds vandaag een echte HEKEL gaan krijgen aan Duitsers. Jezus, wat kunnen zij zeiken en irritant doen!!! :-@


DAG 3: Op weg naar Cooper Pedy (mijn en opal stad, ondergronds)
Alweer om 4.00uur opgestaan en nog steeds ziek.
Om 5.00uur aangereden richting Cooper Pedy.
Onderweg hebben we nog gestopt bij Mount Conner (lijkt op een tandenborstel):-). Daarna doorgereden naar een benzinepomp, waar we ons eten voor de volgende dagen zouden krijgen. Helaas duurde het wel erg lang, voordat de voedseltruck eraan kwam :-(.
Gelukkig had ik wat fruit kunnen kopen, waardoor ik me lekkerder ging voelen (maar het was nog steeds niet echt goed).
We hebben gestopt bij de SA-/NT border en onderweg arenden gezien (=supermooi om ze te zien vliegen).
En uiteindelijk doorgereden naar Cooper Pedy. Daar kan het in de zomer oplopen tot 57 graden. Dat is dan ook de reden waardoor meer dan de helft van de bevolking ondergronds leeft(totaal aantal inwoners ligt tussen 3.000 en 4.000).
Onder de grond is de temperatuur altijd tussen de 20 en 25 graden.
We hebben een rondleiding bij de Opal mijn gehad. Eerst een leuk geschiedenis filmpje gekeken. Daarna uitleg gekregen over de verschillende opalen en als laatste een rondleiding in een ondergronds huis en mijn gehad. Je mag je huis altijd uitbreiden, zolang het je eigen grond is en elke kamer een luchtschacht heeft. De reden voor uitbreiding is om opalen te vinden. Een inwoner in cooper pedy heeft 36 kamers en woont er in z'n eentje (alleen maar op zoek naar opalen). Echt bizar!!!
De huisprijzen zijn er ook niet duur; vanaf 50.000 tot 250.000 dollars. Ik vond het erg interessant en leuk om mee te maken. Ik heb zelfs nog een ketting en oorbellen gekocht :-).
's Avonds zijn we uit eten geweest bij de pizzeria. Daarna wat gedronken in de enigste ondergrondse bar (in 4sterren hotel), maar ik was ontzettend moe dus ben om 22.00uur al naar bed gegaan. En natuurlijk heb ik ONDERGRONDS GESLAPEN (echt een avontuur) :-)
Deze keer heb ik geweldig geslapen; ben maar 1 keer wakker geworden en heb 6 uur geslapen. :-)


DAG 4: Verjaardag van Vicki, Lake Hard, Port Augusta en Parachilna.
Vandaag is onze tourguide Vicki 33 jaar geworden. Onderweg hebben we de bus van binnen versierd en op de ramen van alles getekend (Vicki gaf het voorbeeld, dus mochten wij ook) ;-).
Gelukkig hoefden we pas om 5.00uur op te staan en om 6.00uur zijn we op weg gegaan.
We hebben foto's gemaakt van het welkomstbord van cooper pedy. Daarna gestopt bij een benzinepomp in Glendambo, waar Vicki een heel smerig verhaal heeft opgehangen over haar ex met een eetwedstrijd (op het einde moest hij een levende muis eten) :-(. Daarna zijn we doorgereden naar Lake Hard; een meer van zout. Het was erg indrukwekkend en we werden bijna omver geblazen omdat de wind super hard waaide. Helaas scheen de zon niet, anders hadden we het meer van zout helemaal wit kunnen zien opgloeien. We zijn ook nog even gestopt in Pimba voor een sanitaire stop ;-) Tja, moet ook gebeuren :-). Daarna doorgereden naar Port Augusta, waar we onze lunch gegeten hebben (= kipburgers).
Vanuit Port Augusta zijn we via Quorn, Hawker en Wilpena naar onze accomodatie in Parachilna gereden. Onderweg heben we te maken gehad met een zandstorm, regen en bliksem (Je zag geen zak!!!). We konden de mountains van Flinders Ranges dus niet zien :-(.
Parachilna is een klein dorpje met 5 inwoners. Dus toen wij aankwamen werd het luidruchtig en gezellig ;-).
's Avonds hebben we een echte AUSSIE maaltijd gehad; kangaroo, emoe en kameel. De kamelenworst was smerig, maar de kangaroo steak en emoeburger waren erg lekker :-).
Na het eten ben ik met Arthur (nederlander) naar de "lokale" (enige) pub geweest en heb een lekkere fles rose gedronken. Ondertussen was de rest de verjaardagstaart van Vicki aan het eten, maar ik was nog steeds niet lekker, dus heb daar niets van gehad. Is ook beter voor de lijn ;-)
In de pub was het gezellig; Sean (ier), Amanda(australisch), hanna (engels), Vicki en de nederlanders waren aanwezig.
Rond 2.00uur zijn we naar onze accomodatie gelopen, waar we nog muziek geluisterd hebben en mandrollen gedaan hebben. Het was echt lachen :-). Ik denk dat ik ongeveer 5uur aan 1 stuk door geslapen heb, wat tot nu toe mijn record is :-).


DAG 5: Flinders Ranges, Wilpena Pound en Wilpena.
Om 7.00uur opgestaan en om 8.00uur vertrokken naar Flinders Ranges. Daar hebben we rockwallabies, emoes met baby's en nog meer andere kangaroos gezien. We hebben ook de verschillende rotsformatie, fossielen en een mooi uitzicht op Flinders Ranges gezien. Daarna zijn we naar Wilpena Pound in Flinders Ranges gereden. Daar konden we kiezen tussen de berg beklimmen en de "easy" walk. Ik heb gekozen voor de "easy walk", omdat ik me nog steeds niet goed voelde en het waaide ontzettend hard (echt koud was het) :-(. Achteraf een goede keus gemaakt, want het klimmen was erg zwaar, steil en gevaarlijk (met mijn sneakers aan). De wandeling duurde ongeveer 1,5 uur. Ik ben met Sean, Collette (ieren), Hanna (engelse) en Amanda (australische) de wandeling gedaan. Het uitzicht was schitterend en de wandeling was precies lang genoeg :-). Ik was best moe, want ik heb de afgelopen dagen heeeeeeel weinig geslapen. Eigenlijk al sinds ik in Australie ben slaap ik gemiddeld 5/6uur per dag :-s.
Na de wandeling kregen we kipwraps :-). Het was geweldig! Het weer was super winderig, maar de zon scheen ook (toch erg koud).
Na de lunch zijn we direct doorgereden naar onze accomodatie in Wilpena. Daar hadden we tijd voor onszelf. Dus heb ik aan het zwembad in de zon gelegen; lekker relaxen!!!
We zijn nog op de berg geklommen om de zonsondergang te zien. Het was mooi, maar erg koud omdat de wind waaide. Ik werd bijna van de berg geblazen (en dat met mijn gewicht) ;-).
Na het lekker diner hebben we een kaartspel gespeeld; doorschuiven van kaarten, bij 4 dezelfde een lepel pakken en degene zonder lepel is af. Je werd erg moe van dit spel, dus ben ik vroeg naar bed gegaan.
Vandaag en gisteren was er nog een andere groep van Adventure tours, maar zij hadden heel weinig gezien door de zandstorm en een gids van niks. Ik was dus echt blij dat wij Vicki als gids hadden, want zij wist overal iets te vertellen en we stopten regelmatig onderweg. Echt geweldig gewoon!!!


DAG 6: Hills of Arkaba(Flinders Ranges), Yourambulla Caves, Melrose, Clare Valley en Adelaide.
Om 6.00uur opgestaan en om 7.00uur vertrokken naar de "Hills of Arkaba" in Flinders Ranges. Het is een mooi uitzicht over de vallei. Onderweg hebben we vele kangaroos en schapen gezien. De Flinders Ranges is een geweldig stuk natuur met een mooi landschap. Daarna zijn we doorgereden naar Yourambulla Caves. Hier gaven de Aboriginals elkaar les (dmv tekeningen). Het was een steile beklimming naar de CAVES en duurde ongeveer 15 minuten heen en 15 terug en dat om 8uur in de morgen :-(.
We zijn doorgereden naar Melrose voor een ECHT kopje koffie. Ik heb maar een warme choco genomen, was wel lekker maar teveel melk :-(.
In de buurt van Clare Valley hebben we in een picknick area geluncht. Daarna zijn we door de valley gereden op weg naar Adelaide, waar we om 16.00uur aankwamen. Onderweg zag je het landschap steeds groener en meer beplant worden.
Eenmaal aangekomen in het YHA in Adelaide heb ik een lekker warme douche genomen (was nodig!) en meteen mijn was gedaan, want ik was door mijn ondergoed heen :-S.
Om 19.00uur zijn we met z'n allen uit eten gegaan bij de Marble Bar. Ik had (weer) een fles witte wijn besteld :-), was lekker. Helaas werden we om 22.00uur eruit gezet omdat het sluitingstijd was :-(. Sean, Hanna, Arthur en ik hebben Amanda naar haar hotel (mercure) gelopen en om 23.30uur lag ik in bed.


DAG 7: Rondgehangen in Adelaide.
Ik werd om 6.00uur al wakker, maar ben pas om 10.00uur uit bed gegaan. Ik ben met Collette naar Rundle Mall gegaan om te shoppen en ik wilde naar HAIGH'S CHOCOLATE FACTORY, dus heb in de ochtend gereserveerd voor de tour om 14.00uur. We zouden met 7en daarheen gaan, maar uiteindelijk zijn we maar met 4en (Sean, Hanna, Amanda en ik) gegaan. Beetje jammer, maar het was leuk en gezellig :-).
De rondleiding was mooi en interessant en de chocolade was natuurlijk verrukkelijk ;-).
Na deze rondleiding zijn we teruggegaan naar Rundle Mall om te shoppen. Uiteindelijk heb ik een jurk en nette schoenen (met naaldhak) gekocht. Speciaal voor de Melbourne Cup op 6 november :-). En nu ga ik SUSHI eten.

Ik spreek jullie allemaal later weer ;-)

Groetjes en dikke kus vanuit Adelaide,

Lieke

P.S. Ik koop inderdaad teveel souvenirs Esther en het past niet meer in mijn backpack :-(. Maar dan sjouw ik wel met 3 tassen toch ;-)
Morgen om 6.00u vertrek ik via "the GREAT OCEAN ROAD" naar Melbourne.
En pap, leuk dat je eindelijk een berichtje geplaatste hebt :-). Dat mag je vaker doen en ik beloof dat ik heus nog wel een keertje zal bellen :-P

  • 30 Oktober 2007 - 11:02

    Elly V:

    Wat een ervaringen zeg, en die natuur! ik geloof inderdaad dat je ogen tekort komt om alles te zien en te beleven. Super om ons zo mee te laten genieten. Hopelijk knap je snel weer helemaal op en kan je er weer vol voor gaan.

    Groetjes,
    Elly

  • 30 Oktober 2007 - 16:21

    Chloe:

    hey meid,
    Je beleeft de tijd van je leven. Ik zou zo zeggen profiteer maar heel goed. We zien je uiteindelijk wel eens verschijnen bij hitec. Heb je misschien eens zin om je verhalen live in de uitzending te doen. Tenminste als dat met de tijdsverschillen uitkomt. Laat maar iets weten via mijn email c.vaneester@radiohitec.nl. Dan kunnen we misschien via een mail beter afspreken.

    Groetjes,

    Chloé

    P.S. ben echt stikjaloers op je en nog veel plezier

  • 06 November 2007 - 10:26

    Lieseth:

    Hoi Lieke,dus ook het binnenland van Australie is prachtig. Ik wist eerst niet waar Alice Springs lag, dus jouw trip is ook goed voor mijn topografie. En dan die temperaturen, heerlijk zo warm. Wel wat anders dan Nederland met z'n nattigheid. Ben je al wat bruin of rood.
    Dikke kus, je mammie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Hey people, Nu ik mijn HBO studie Personeel en Arbeid heb afgerond, neem ik de kans om meer van de wereld te zien. Ik vertrek vanuit Nederland naar Australië, waar ik in Sydney land. Van daaruit ga ik vanuit het zuiden naar het noordoosten verder reizen. Na Australië wil ik misschien nog naar Nieuw-Zeeland, Indonesië en Thailand. Dus ik heb plannen zat!!! Groetjes, Lieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 26238

Voorgaande reizen:

12 September 2007 - 14 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: